lezen

Gezien, gehoord, begrepen en geholpen -
Veel waardering voor het verkennend gesprek

Het verkennend gesprek brengt meer gelijkwaardigheid tussen zorgvragers en zorgverleners, zo blijkt uit onderzoek.

Geen intake maar eerst een verkennend gesprek, dat is het startpunt bij het mentale gezondheidscentrum. Dat gesprek draait helemaal om verhaal van de zorgvrager, en het samen zoeken naar een vervolg. Academische werkplaats Tranzo onderzocht de eerste ervaringen met het verkennend gesprek bij GGZ Breburg. “Zo kan het dus ook… wonderbaarlijk. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.” 

 

istockphoto 1014903134 612

Wat is een verkennend gesprek?  
Een verkennend gesprek gaat vooraf aan een intake. Doel is dat alle gesprekspartners samen kijken waar de vraag van de zorgvrager het best beantwoord kan worden. Dat kan een oplossing buiten of binnen de ggz zijn, of een combinatie daarvan. Jooost schreef er eerder al over 

 

Een dikke voldoende  
In het actieonderzoek van Tranzo vulden zorgvragers vragenlijsten in en werden ze geïnterviewd. Ze waardeerden het verkennend gesprek met een gemiddelde van 8,2. Ze geven aan dat ze zich gehoord, begrepen en gerespecteerd voelen. Of, zoals een zorgvrager het formuleert: “Ik heb nou het idee dat er echt samengewerkt wordt. Je bent samen bezig om een beeld te krijgen van wat scheelt er en hoe voel je je en waar wil je naartoe?”