lezen

Alle stemmen tellen

Bij de Peer-supported Open Dialogue komt iedereen aan het woord in een gelijkwaardig gesprek: de cliënt, zijn netwerk, en de hulpverlener.

Peer-supported open dialogue (POD) is een aanpak die bij een psychische crisis direct iemands netwerk betrekt. In een open dialoog krijgen alle betrokkenen een stem. Zo ontstaat ruimte voor oplossingen vanuit de expertise van de cliënt en naasten. Phrenos organiseert op 16 mei een kennismakingswebinar over POD.   

7719503 platte illustratie van mensen praten met elkaar eenvoudig ontwerp vector

Een onvoorspelbare uitkomst  
Enkele ggz-instellingen werken al met POD, zoals GGZ Eindhoven. Karin Lorentz-Artz, senior-onderzoeker en Arian van Laanen, ervaringsdeskundige, vertellen in dit artikel over hun ervaringen (leestijd 4 min). Karin: Het doel van POD is niet om het met elkaar eens te worden. Ieders perspectief wordt onvoorwaardelijk geaccepteerd, gerespecteerd en gehoord. (…) De POD-methode vraagt vaardigheden om onzekerheid verdragen.  


En daar heeft Arian goede ervaringen mee: Soms wist ik niet eens wat ik nodig had, maar door de dialoog kwamen er dan als vanzelf antwoorden of oplossingen of wist ik wat mijn onderliggende vraag was. 

 

Ik bepaal wat goed voor mij is 
De hele POD-aanpak ademt het principe van nothing about me without me. Arian: Nothing about me, without me’ wil zeggen dat er niet óver me gepraat wordt maar mét mij. Dit voelt voor mij heel veilig.” Die veiligheid vertaalt zich ook in eigen regie over het herstelproces: De POD professionals bepalen niet wat goed voor me is. Dat doe ik zelf.